onsdag 9. mars 2011

mer mat


dette var mitt alternativ til fastelavensboller når vi var på bønes.. dette e enkelt og greit pisket fløte med litt sukkererstatning og bær. om det var helt innenfor lavkarbo e eg ikke helt sikker på i og med at d e mye karbohydrater i form av fruktsukker i frukten.. men ligg godt må man jo unne seg en gang i blandt.. og når eg klarte på fredag og se på at de andre i familiebesøket t tonje spiste kaker og pannekaker og skips og alt.. ja så syntes jeg at jeg kunne unne meg dette.. prøvde å lage noe såkaldt lavkarbo boller, men de var ikke gode en plass og så ikke ut som noe bolle heller, så de gikk i båsset!!!





her har vi entrekote med kote og så stekte grønsaker.. takk gud for kiwi's god helg produkt!













men eg ville ikke spise det uten saus, så eg lagde en. til vanlig ville eg laget en helt vanelig hvit eller brun saus, men no måtte eg inprovisere frem noe nytt.. så eg varmet opp tømme og matfløte, smeltet smør og så blandet eg det sammen med litt krydder og kraften fra stekepannen.. en fin søndagsmiddag.. albulutt litt luksus!!







litt fisk må man også ha, så her har eg laget en slaks fiskerett. stekte fisken, og kokte grønsaker. så ville jeg også hær ha en saus på, så eg lagde en ved hjelp av kokkosmelk, krydder og restene fra stekepannen.. det eneste som ikke var helt kult med denne retten var at eg hadde fisk med ben. så endte opp me å måtte plukke ben ut av munnen etterhvert som eg spiste. men eller var d forsovidt godt d..






dette er vel det eg har spist mest av de to første ukene.. curry gratinert kyllinglår med en god salat.. det e sjapt og lager seg nesten selv.
dagen i forrveien eller gjerne bare en halvtime time før eg lager maten putter eg lårene i en plastpose og heller litt olje oppi, så krydrer jeg med salt, pepper og curry krydder. dette blander jeg og prøver å "smøre" utover begge lårene mens de ligger i posen. jeg satt d inn i kjøleskapet så d fikk trekke litt inn.. så fant jeg en illfastform, og la lårene i den, over krydret jeg litt mer curry og helte kokkosmelk, ca 1/3 av boksen. til slutt strødde eg noe nøtter over og så inn i ovnen. på sånn ca 250 grader. der lot jeg d stå mens eg kuttet opp t salaten og på rundt 20 min hadde kyllinglårene gjort seg ferdig.. da var d bare å få lårene over på talerkenen og helle "sausen" fra formen over salaten og stø nøtter over.. vips helt enkelt, ferdig.. og dette e noe av d beste synnes eg!!!





dette hadde eg til frokost 2 dager og lunsj ene dagen, kuttet bare noe middagspølse i skiver å stekte det med litt smør og kokte egg.. en kraftig liten rett som lett tar suget på snop og andre fristelser som ikke e "lov" på lavkarbo :P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar